×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
true
true

 

🔻آموزش صفر پرورش هیچ/
ناکجاآباد دانش آموزان مهرانی

✍مجتبی مهدی بیگی

🔶اگر کنکور سراسری و نتایج حاصل از آن را ملاک اصلی موفقیت یا عدم موفقیت یک دانش آموز در نظر بگیریم«که متاسفانه همین گونه هم هست» باید گفت که اوضاع و احوال دانش آموزان مهرانی و نتایج کار آنها اصلا خوب نیست؛ نه تنها خوب نیست بلکه باید گفت که بسیار هم وخیم است:

? امار رتبه های برتر دانش آموزان مهرانی در کنکور سراسری امسال کمتر از انگشتان یک دست بود
یک رتبه ۱۲۰۰ ، یک رتبه ۲۰۰۰ و سرانجام رتبه ۵۰۰۰

🔶و این رتبه ها یعنی اینکه از میان تمامی دانش آموزان پشت کنکوری مهرانی نهایتا ۱ یا ۲ توانسته اند از سد کنکور بگذرند و احیانا در رشته دانشگاهی مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند:

🔶در مقام مقایسه و در جهت روشن شدن وضعیت دانش آموزان مهرانی نیاز نیست جای دوری برویم و مثلا نتیجه کنکور کلان شهرها را مورد ارزیابی قرار دهیم:
در همین نزدیکی و در استان خودمان ایلام وضعیت سایر شهرستانها بسیار درخشان و خیره کننده است و حکایت از فاصله بسیار معنا دار آنها با جایگاه کنکوری دانش آموزی مهرانی دارد:

🔶بر اساس خبرها شهرستان سرابله به تنهایی ۱۶ نفر قبولی در رشته پزشکی دارد و آبدانان نیز همینطور…
و اینجاست که یک سوال اساسی پیش می آید:

🔶دلیل اصلی و یا دلایل اصلی ناکامی بزرگ دانش آموزان مهرانی در کنکور امسال و سالهای اخیر چیست؟
و سوال دوم اینکه: برای حل این مشکل و برون رفت از این وضعیت چه باید کرد؟

🔶اما در مقام پاسخ به سوال اول باید گفت که قطعا یک یا دو عامل دلیل اصلی این اوضاع نیست و نمی تواند باشد اما به صورت کلی و تیتر وار می توان موارد مهم را اینگونه ذکر کرد:

🔺اول: شرایط اجتماعی و فرهنگی خاص حاکم بر مهران و مردم مهران که متاسفانه حکایت از عدم نشاط اجتماعی و عدم امید به آینده مردمان این دیار دارد،همچنین مهاجرت نخبگان ،فضای تاحدودی بسته و موارد دیگر از این دست….

🔺دوم: دلایلی که بیشتر متوجه اداره آموزش و پرورش مهران در سالهای اخیر است:
۱. عدم ثبات مدیریت و خصوصا سوءمدیریت مدیران ارشد اداره در سنوات گذشته

۲.دخالت گاه و بیگاه منابع خارج از آموزش و پرورش در عزل و نصب مدیران

۳.انتقالی خارج از ضابطه بسیاری از معلمان از مهران به ایلام با وجود کمبود شدید معلم در مهران

۴. عدم نظارت اداره بر کار مدیران مدارس ،رها شدگی مدارس و عدم توجه به مشکلات آنها در چند سال اخیر
۵. تعطیلی و یا دچار شدن حوزه پرورشی به روزمرگی وتکرار موارد بسیار کلیشه ای و بی خاصیت

🔹واما موارد دیگر:

۱. وجود اکثریت معلمین غیر بومی و متاسفانه تا حدودی بی انگیزه برای کار در مهران

۲.وجود معلمین غیر مرتبط با کتب درسی در سر کلاس دانش اموزان

۳.وجود تعداد بسیار زیاد سرباز معلم در مدارس مهران

🔹و اما موارد مربوط به مدارس:

۱. مشکلات بسیار زیاد مالی مدارس به نحوی که بیشترین وقت مدیران و معاونین مدارس را معطوف به خود ساخته است
۲.قبولی دانش آموزان به هر قیمت و دادن نمره فله ای به دانش آموزان که موجبات عادت به تنبلی و گرفتن نمره به اصطلاح مفت در بین آنها شده است

🔹و اما در مورد خود دانش آموزان:
عدم انگیزه کافی برای علم آموزی
و عدم وجود رقابت مثبت
عدم آگاهی از فرایند آموزشی و….

🔺در این میان یک دلیل مهم دیگر را نباید به هیچ وجه از قلم انداخت:
🔹مراسم اربعین و تعطیلات حداقل ۲۰ روزه و یا حتی بیشتر مدارس مهران

و دلایل بیشتر….

حال سوال دوم:
به راستی چه باید کرد؟

(بخش دوم)

🔶در بخش اول که تقدیم عزیزان شد در مورد دلیل یا دلایل ناکامی دانش آموزان مهرانی در کنکور امسال و یا بهتر است بگویم در سالهای اخیر ۲ سوال مطرح شد:

🔶اول: دلیل این ناکامی و دوم: در مقام حل این مشکل از چه باید کرد پرسیده شد.

🔶در بخش اول در چرایی این مشکل دلایل بسیاری مطرح شد که خوشبختانه مورد توجه عزیزان فرهنگی هم قرار گرفت و فتح البابی برای گفتگو در این مورد….

🔺اما در بخش دوم به سوال دوم می پردازیم و صحبت از اینکه چه باید کرد?

🔹اجازه میخواهم بخش دوم را با یک خبر خوش و امید بخش آغاز کنم:

🔹خوشبختانه از یکسال پیش و با آمدن دکتر سلیمانی به آموزش و پرورش مهران به عنوان مدیر این مجموعه ؛ شرایط در این مدیریت بسیار دگرگونه و متفاوت از گذشته شده است و شواهدی از گام عملی در مقام چه باید کرد:

🔶مدیریتی که وجه غالب آن را باید در توجه و اعتقاد به عقلانیت،خردجمعی،مشورت پذیری،نظم،قانون گرایی،قاطعیت ،شایسته سالاری و… عنوان کرد

🔶مدیریتی که با تاکید بر این موارد و در این مدت کوتاه توانسته است در مواجهه با تلنباری از مشکلات ریز و درشت بسیار موفق عمل نماید و نویدبخش امیدواری به آینده باشد:

🔶در بخش اول و در بخش مربوط به مشکلات اداره از سوء مدیریت،بی برنامگی،بی نظمی،رابطه بازی،روزمرگی،کمبود شدید معلم خصوصا به دلیل انتقالیهای رابطه مند،تعطیلی بخش پرورشی و…سخن گفته شد؛ اما امروز با ارائه شواهد و قرائن بسیار میتوان ملاحظه کرد و بیان کرد که با زحمات دکتر سلیمانی و تیم مدیریتی بسیار پرتلاش و کاربلد ایشان بسیاری از این مشکلات مرتفع گردیده است:

🔶در حوزه آموزش زحمات آقای کوروش کردار معاونت اموزشی و آقایان میثم سلیمانی و محسن رحیم بیگی بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است:
شاید برای اولین بار در تاریخ چندین ساله آموزش و پرورش مهران است که قبل از آغاز سال تحصیلی و با تلاشهای شبانه روزی معاونت آموزشی تکلیف ساماندهی فرهنگیان مهران مشخص شده باشد به نحوی که همه یا اکثریت معلمان مهران قبل از آغاز سال تحصیلی از محل خدمت خود آگاهی کامل دارند ،امری که باعث شده است مدیران مدارس هم به نوبه خود بتوانند برنامه هفتگی دروس را با خیال راحت و بدور از نگرانی همیشگی از نبودن معلم برخی از دروس طرح ریزی کنند.

🔶در حوزه پرورشی اتفاق خوبی که باید میافتاد افتاده است:
ضمن احترام و تشکر از معاونت قبلی ؛ انتخاب آقای شیرزادی، جوان پر انرژی و عضو شورای شهر مهران نوید بخش یک انتخاب خوب برای این معاونت از سوی آقای دکتر سلیمانی است:
🔶ایشان باید بتوانند این حوزه را از بی تحرکی،تکرار موارد کلیشه ای و روزمرگی خارج سازند جانی تازه به این حوزه ببخشند

🔶امروز خوشبختانه رفع کمبودهای مدارس بیشتر از گذشته مورد اهتمام اداره اموزش و پرورش مهران هست که این امر باعث دلگرمی است..

🔶به طور کلی می توان با تکیه بر این موارد و زحمات عزیزان مجموعه اداره عنوان کرد که امروز قطار آموزش و پرورش مهران بر روی ریل پیشرفت و امیدواری قرار گرفته است…

🔶اما به هر حال برخی مشکلات دیگر به قوت خود باقی است:

🔻کیفیت پایین آموزش در مهران و رواجه دادن نمرات بی پایه و به اصطلاح مفت به دانش آموزان..امری که قطعا مدیران اداره هم باید آن را تقبیح کنند و هم جهت کمرنگ شدن آن چاره ای بیاندیشند

🔻مورد دوم که یک واقعیت تاسفبار است: بسیاری از معلمین عزیز مهرانی نتوانسته اند یا نخواسته اند خود را متناسب با شیوه های جدید تدریس و فرایند یادگیری دانش آموزان وفق دهند و یا به اصطلاح خود را به روز کنند…در این مورد مدیریت اداره ضمن پرهیز از دایر نمودن کلاسهای بی هدف ضمن خدمت ،باید چاره ای اساسی بیاندیشد

🔻مجموعه اداره و معاونت پرورشی باید مدارس مهران را از خشکی و بی طراوتی تلنبار شده نجات دهد،زنگ ورزش باید بسیار بسیار جدی گرفته شود ؛ حضور مشاورین در مدارس باید بسیار بسیار پررنگ شود…

🔻مورد بعد سرو سامان دادن به محل اسکان معلمین غیر بومی و اکثرا مجرد است که نمی توانند در مهران جایی را اجاره کنند…تعیین یک مکان دائمی برای این عزیزان باید از اولویتها باشد…

و مسایلی دیگر…

🔶نگارنده اعتقاد دارد که مجموعه مدیریت پرتوان و تلاشگر کنونی اداره با همراهی معلمین عزیز می تواند اوضاع را بسیار متفاوت از زمان اکنون کند،ادعایی که تغییرات یکساله اخیر مجموعه آموزش و پرورش گویای حقیقت آن است…

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true