- ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
- اجتماعی , اسلایدر , دستهبندی نشده , عناوین اصلی
- کد خبر 28430
- بدون نظر
- ایمیل
سایز متن /

شیرمحمد مهدی پور/ تحریریه ژیار
سرعت بیش از حد و بی احتیاطی برخی از رانندگان یکی از موارد خطرآفرین شهری محسوب میشود و در هر نقطه¬ای که مردم و وسایل نقلیه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، موضوع ایمنی، جدی و مهم میشود. متخصصان این حوزه برای کاهش خسارات ، تلفات و جلوگیری از وقوع چنین تخلفاتی، اقدام به طراحی و ساخت تجهیزات ترافیکی نظیر سرعتگیر و سرعت کاه نمودهاند.
در همین رابطه سرعتگیر یکی از تجهیزات ترافیکی مهم و پرکاربرد و همچنین یکی از ابزارهای آرام سازی ترافیک است که به تنهایی و یا در کنار روشها و ابزارهای دیگر آرام سازی بکار گرفته میشود.
با این وجود اما نصب سرعتگیر در خیابان و معابر از نظر اصول شهری باید دارای شرایط و معیاری باشد که متاسفانه در شهر ایلام کمتر رعایت شده است از جمله اینکه با رنگهایی سرعتگیر از فاصله ای مشخص قابل رویت باشد؛ قبل از سرعتگیر با استفاده از تابلو راهنمایی هشدار سرعتگیر داده شود و همچنین جنس سرعتگیر معمولا از پلاستیک مخصوص و با انحنای مناسب شد و موارد دیگر.
اما در شهر ایلام تعداد و کیفیت سرعتگیرها به اندازه ای است که میشود آنها را نفس گیر نامید چون بجای اینکه سرعت کاه باشند بیشتر روی اعصاب هستند.
در همین رابطه ذکر یک خاطره خالی از لطف نباشد: چند روز پیش از یکی از شهرهای شمالی کشور مهمانی داشتم ، با هم در داخل شهر ایلام چرخی زدیم، گرم صحبت بودیم که از این همه سرعتگیر در سطح شهر در تعجب بود و ناخودآگاه گفت: تعداد زیاد سرعتگیرها دو دلیل میتواند داشته باشد یا مردم در زمان رانندگی کمتر رعایت می کنند و درجایی که باید توقف یا سرعت کم کنند ، نمی کنند و من منتظر دلیل دوم بودم که با خنده گفت : یا احتمالا بین شهردار و صنف جلوبندی سازها ارتباطی وجود دارد!
نگارنده اعتقاد دارد در کنار کاهش و حذف بسیاری از این سرعتگیرهای غیر ضرور؛ می توان با فراهم آوردن سایر زیرساختها از جمله آموزشهای لازم در زمینه فرهنگ رانندگی، به شیوه های مختلف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کرد به شکلی که تاثیر مثبت سرعتگیرها را بر ترافیک در حد ملموس تری مشاهده کرد.